تاملاتی فلسفی بر مخاطرات بشری در عصر روابط جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

10.22054/jrgr.2025.83804.1105

چکیده

فلسفه انسانی به معانی ساده، ژرف‌نگری و نقد حیات بشری است. همین تلقی از ابتدا آن را به امر سیاسی پیوند داده است. فلسفه سیاسی از منظر هنجاری-انتقادی معطوف به زندگی خوب است.  از این دیدگاه اگر به جهان امروز توجه کنیم انواع مخاطرات و بحران‌ها آن را از معیارهای زندگی خوب دور کرده است. در عین حال، وضعیت کلی جهان هم از حیث میزان شاخص سلامت، زیست‌بوم و هم معیارهای عدالت و صلح خوب نیست. بسیاری از صاحب‌نظران نگران افزایش تنش‌ها، تجزیه نظم شکننده جهانی و آغاز دوره‌ای از برخورد میان ملت‌ها هستند. بر این اساس سؤال اصلی مقاله عبارت از این است که از منظر فلسفی، بحران‌ها و مخاطرات عصر جهانی چگونه تحلیل می‌شوند و از منظر هنجاری-تجویزی چه راهکاری برای مقابله با آن‌ها وجود دارد؟ در پاسخ با استناد به نمونه‌های عینی مخاطرات و بحران‌ها نشان داده می‌شود که اجتماع بشری تا چه میزان از ناامنی هستی شناختی در رنج است. از آنجا که فلسفیدن با امکان تغییر شرایط نامطلوب معنا پیدا می‌کند و هدف آن دست‌یابی به جامعه سعادتمندانه است بدیهی است مجموعه‌ای از ایده‌ها و راهکارها در جهت رسیدن به این هدف مهم مطرح می‌کند. در بخش دوم مجموعه‌ای از راهکارها به عنوان اصول زیست متمدنانه ارائه می‌شود. چارچوب نظری این نوشتار هنجاری-انتقادی و روش گردآوری مطالب کتابخانه‌ای است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Philosophical Reflections on Human Risks in the Age of Global Relations

نویسنده [English]

  • Mohammad Taghi Ghezelsofla
Associate Professor, Department of Political Science and International Relations, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
چکیده [English]

Introduction
Human philosophy, in its most fundamental form, constitutes a profound examination and critique of human existence. This perspective has been inherently linked to politics since its inception. Political philosophy focuses on the notion of the good life from a normative and critical perspective. When evaluating the contemporary global landscape through this lens, it becomes evident that various dangers and crises have diverted societies from the ideals of a good life. Moreover, the prevailing global situation is alarming, particularly about health, ecological indicators, and standards of justice and peace. Numerous experts have expressed concern regarding escalating tensions, the fragmentation of the fragile global order, and the potential emergence of conflicts among nations. The events and developments of the past two decades underscore that human society exists in a state of continuous readiness, accompanied by a pervasive sense of anxious helplessness stemming from ongoing conflicts. Consequently, the central inquiry of this article is to identify the dangers and crises threatening global relations and to examine the role of political philosophy and international political theory in addressing these challenges. To respond to this inquiry, the article will reference specific examples of these dangers and crises, thereby illustrating the extent to which human society experiences ontological insecurity. Given that philosophy derives its significance from the prospect of effecting change in adverse conditions, its overarching objective is the realization of a happy and just society. It is evident, therefore, that philosophical discourse proposes a range of ideas and solutions aimed at achieving this vital goal. In the subsequent section, the article will delineate a set of solutions presented as foundational principles for a civilized society.
Literature review
Amartya Sen (2012) examines the rise of inequalities and growing frustrations within developing societies that appear to be excluded from the benefits of advancements in the global era, particularly in the realm of justice. As a result, over the past two to three decades, various movements and ideas have emerged to protest against this troubling situation.
In his 2009 work, Habermas observes that in a globalized world with ineffective democratic systems, the best way to address significant global crises is to strengthen institutions grounded in communicative rationality. He advocates for fostering a culture of dialogue among various institutions, groups, and countries.
In recent years, scholars like Kohler (1998), Samuel Bull (2002), Linklater (1992), Falk (2000), and Bauman (1994) have argued that embracing dialogic democracy is the most effective way to address global threats and the growing alignment of interests and objectives among countries.
This article employs the traditional methodology of political science, which is anchored in the normative-critical method. Normative-critical political philosophy pertains to the exploration and application of moral concepts within the political context. This form of normative thought investigates the principles that are consistent with the notion of a "good life." In this sense, normative-critical thought offers a symbolic representation of a well-structured political system. In practical terms, the normative-critical approach to political philosophy endeavors to clearly articulate how individuals can attain the value preferences associated with a fulfilling life, including freedom, justice, fairness, and harmony, while maintaining a focus on the concept of the good life.
Discussion
It is essential to identify the indicators of the current crisis. Among the most significant and undeniable manifestations of the crises and challenges confronting humanity today are the following:

Global Inequality:

In the economic domain, the lingering effects of inequalities rooted in historical imperialism are evident. What is often referred to as the "Third World," including marginalized and developing regions, is currently grappling with structural issues in the context of globalization. These challenges encompass the persistence of closed political systems, the exacerbation of economic poverty, and the widening gaps between social classes.

Instability in the Middle East:

The Middle East has historically been a region marked by crisis and instability. According to one researcher, it is difficult to find a region in the world that is as beset by uncertainty, unrest, and insecurity as the countries of the Middle East. Currently, nineteen nations within this region are experiencing conflicts and internal crises.

Post-Fordist Capitalism and the Continuation of the Crisis:

The substantial financial recession that affected global markets from the late 2000s to the early 2010s underscored the inevitability of increased financial fragility. This post-Fordist era has been marked by a transition towards an environment characterized by volatility, emotional intensity, and "fluidity" in economic production, which has similarly impacted daily life. Consequently, these changes have led to heightened commodification, the deepening of alienation processes within most industrial societies, and a significant increase in life insecurity.
Greenhouse warming and planetary emergency:
 Since the 1960s, numerous images depicting the state of the Earth's environment have generated a heightened sense of global insecurity.
Conclusion
In light of the adverse consequences stemming from recent global developments, it is evident that a consensus founded on respect for diversity is imperative. This consensus can be fostered through the re-establishment of effective and constructive dialogue at the global level. Central to this dialogic governance should be the strategic objective that every society and every individual, irrespective of racial, linguistic, or ethnic backgrounds, is entitled to the following:
- An economy that guarantees the material resources and public services essential for human dignity.
- An emphasis on the responsibility for fostering well-being and happiness, moving beyond simplistic Benthamic utilitarianism.
- A commitment to humane governance that ensures equality in status and opportunities for all.
- A recognition of individuals' human rights and dignity, which should be upheld by political systems that support inclusive and participatory processes.
- A recognition of the human rights and dignity of women.
- A steadfast commitment to non-violence, accompanied by the belief that disputes at both national and international levels can be resolved through peaceful dialogue and tranquility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy
  • Global Relations
  • Crises
  • Normativism
  • Risks
فارسی
آرنت، هانا (1363)، توتالیتاریسم، ترجمه‌ محسن ثلاثی، تهران: جاویدان.
الحق، محبوب (1401)، تأملاتی در توسعه انسانی، ترجمه احسان پشت مشهدی، تهران: دنیای اقتصاد.
اشتراوس، لئو (1396)، مقدمه‌ای سیاسی بر فلسفه، ترجمه یاشار جیرانی، تهران: آگه.
اشتراوس، لئو (1397)، شهر و انسان، ترجمه رسول نمازی، تهران: آگه.
اسپریگنز، توماس (1377)، فهم نظریه‌های سیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: آگه.
اسکینر، کوئنتین (1393)، بینش‌های علم سیاست، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگ جاوید.
اسولیوان، نوئل (1389)، نظریه سیاسی در گذار، ترجمه حسن آب نیکی، تهران: کویر.
بیات، محمد (1402)، هفتم اکتبر و جدال حافظان نظم قدیم با نظم سازان جدید، بازیافت به آدرس:
https://jaraian.org/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%A8%D8%B1
     تامپسون، مل (1398)، فهم فلسفه سیاسی، ترجمه نرگس تاجیک نشاطیه، تهران: روزگار نو.
تیلور، چارلز (1402)، اخلاق اصالت، ترجمه وحید سهرابی فر، قم: دانشگاه ادیان
تیلور، چارلز و رجایی، فرهنگ (1393)، زندگی فضیلت مند در عصر سکولار، ترجمه فرهنگ رجایی، تهرانک آگه.
دوباتن، آلن (1399)، متفکران بزرگ، ترجمه معصومه موسوی و معصومه مظلومی، تهران: کتابسرای نیک.
دولی، مارک و کاوانا، لیام (1400)، فلسفه دریدا، ترجمه نادر خسروی، تهران: نشر نی.
راستایی، حامده (1402)، دیگری و صلح فراسوی ذات؛ در اندیشه امانوئل لویناس، تهران: بوستان کتاب.
ساول، نیکال (1401)، جهانی‌سازی؛ ظهور و سقوط ایده‌ای که جهان را درنوردید، ترجمه محمد معماریان، بازیافت به آدرس:
https://tarjomaan.com/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7/
سعید ، ادوارد (1382)، فرهنگ و امپریالیسم، ترجمه اکبر افسری، تهران: اختران.
عنبری، موسی، اندیشه پسا توسعه‌گرایی و گشت فرهنگی، در پایگاه نورمگز.
فرانکل، کارلوس (1394)، آیا فلسفه می‌تواند خاورمیانه را نجات دهد؟ ترجمه میلاد اعظمی، بازیافت به آدرس:
https://tarjomaan.com/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%9F/
فرای، گرگ و اهیگن، جاسیتا (1390)، تصویرهای متعارض از روابط بین‌الملل، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
فوکویاما، فرانسیس (1399)، هویت، سیاست هویت کنونی و مبارزه برای به رسمیت شناخته شدن، ترجمه رحمن قهرمان پور، تهران: روزنه
قزلسفلی، محمدتقی (1403). جهانی‌شدن و امپریالیسم، تهران: نشر امیدصبا.
کوهن، تئودور (1397)، اقتصاد سیاسی بازار، ترجمه عادل پیغامی و دیگران، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
کاستلز، مانوئل (1393)، شبکه‌های خشم و امید، ترجمه مجتبی قلی‌پور، تهران: نشر مرکز
کلی، پاول (1398)، سیاست، ترجمه شهروز ابراهیمی،  تهران: سبزان.
گیدنز، آنتونی، فوکو، میشل، هابرماس، یورگن، بوردیو، پیر و دیگران (1391)، نظریه‌های متأخر جامعه‌شناسی، ترجمه حمیدرضا جلایی‌پور و جمال محمدی، تهران: نی.
گیدنز، آنتونی (1395)، جهان لغزنده است، ترجمه علی عطاران، تهران: پارسه.
لوردون، فردریک (1402)، سرمایه‌داری، میل و بردگی؛ مارکس و اسپینوزا، ترجمه محمود ایرانی فرد، تهران: روزنه
مارکوزه، هربرت و هابرماس، یورگن (1390)، سیاست و نظریه، ترجمه نادر فتوره چی، تهران: امید صبا.
ماری، داگلاس (1400)، مرگ غریب اروپا، تهران: حمیدرضا خطیبی، تهران: هنوز.
معینی علمداری، جهانگیر(1394)، زیست جهان و اهمیت آن برای نظریه سیاسی، تهران: رخداد نو
منوچهری، عباس(1395)، فراسوی رنج و رؤیا، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام، دوره دو جلدی.
موف، شانتال (1403)، آگونیستیکس؛ اندبشیدن به جهان به شیوه سیاسی، ترجمه مصطفی انصافی، تهران: لوگوس.
نصری، قدیر (1401)، کین‌توزی متراکم، منبع اصلی خشونت و تروریسم در خاورمیانه1402، در مطالعات خاورمیانه، سال 29، شماره پیاپی 110، زمستان 1401.
نصیری، حسین (1379)، توسعه  پایدار؛ چشم‌انداز جهان سوم، تهران: فرهنگ و اندیشه
نیاکوئی، سید امیر (1402)، زمستان عربی و معمای دموکراسی در خاورمیانه، تهران: نشر مخاطب.
وُگان، جفری (1395)، تربیت سیاسی در اندیشه هابز، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نی.
هابرماس، یورگن (1388)، منظومه پسا ملی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر مرکز.
هاروی، دیوید (1390)، وضعیت پسا مدرنیته، ترجمه عارف اقدامی مقدم، تهران: نشر پژواک
همپتن، جین(1380)، فلسفه سیاسی، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
References
 
Barry, Brian (1969) The public interest, in Connolly, William E. (ed) The Bias of Pluralism, New York: Atherton Press, 160-78.
Bauman, Zygmunt (2017). Retrotopia, UK: Polity Press.
Bowles, Samuel (1993). Post -Walrasian political economy, in Bowles, Samuel and Gintis, Herbert (Eds) Markets and Democracy: Participation, Accountability and Efficiency, Cambridge: Cambridge University Press, 2-11.
Buckley, Philip (1992). Husserl, Heidegger and the Crisis of Philosophical Responsibility, Dordrecht: Academic Publishers.
Falk, Richard (2000) Global civil Society and the Democratic project, in Holden, Barry (Ed). Global Democracy: Key Debates, London: Routledge, 161-79.
Gray, John (1995). Isaiah Berlin, Princeton: Princeton Press.
Harlow, Barbara and Cater, Mia (2000) Imperialism and Orientalism, London: Blackwell.
Kohler, Martin (1998). From the national to the cosmopolitian Public Sphere, in Archibugi Daniele, Held, David, and Kohler, Martin (eds) Re-imagining Political Community, Stanford: Stanford University Press, 230-51.
Linklater, Andrew (1990), Men and Citizens in the Theory of International Relations, London: Macmillan.
 
Translated References into English
Al-Haq, Mahboob (2022), Reflections on Human Development, translated by Ehsan Posht Mashhadi, Tehran: Donyayeh Eqtesad, [In Persian].
 
Anbari, Musa, (2003), Post-developmentalist thought and cultural tour, Journal of Humanities Methodology, No. 35. [In Persian].
 
Arendt, Hannah (1984), Totalitarianism, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Javidan, [In Persian].
 
 
 
Bayat, Mohammad (2024), "October 7th and the Struggle between the Preservers of the Old Order and the Makers of the New Order,  retrieved from: https://jaraian.org/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%A8%D8%B1. [In Persian].
 
Castells, Manuel (2014), Networks of Anger and Hope, translated by Mojtaba Gholipour, Tehran: Markaz Publishing House. [In Persian].
 
Cohen, Theodore (2018), Political Economy of the Market, translated by Adal Paighami and others, Tehran: Imam Sadeq University. [In Persian].
 
Dooley, Mark and Kavanagh, Liam (2021), Derrida's Philosophy, translated by Nader Khosravi, Tehran: Nay Publishing House. [In Persian].
 
Duboten, Alan (2020), Great Thinkers, translated by Masoumeh Mousavi and Masoumeh Mazloumi, Tehran: Ketabsaraye Nik. [In Persian].
 
   
           
Fukuyama, Francis (2020), Identity, Contemporary Identity Politics and the Struggle for Recognition, translated by Rahman Ghahramanpour, Tehran: Rozane. [In Persian].
 
Fry, Greg and O'Hagan, Jacinta (2011), Contending Images of World Politics, translated by Alireza Tayeb, Tehran: Ney Publishing House. [In Persian].
 
Ghezelsofla, Mohammad Taghi (2024). Globalization and Imperialism, Tehran: Omid Saba Publishing House. [In Persian].
 
Giddens, Anthony, Foucault, Michel, Habermas, Jurgen, Bourdieu, Pierre et al. (2012), Recent Theories of Sociology, translated by Hamidreza Jalaei-Pour and Jamal Mohammadi, Tehran: Ney Publishing House. [In Persian].
 
Giddens, Anthony (2016), Runaway world: how globalization is reshaping our lives, translated by Ali Attaran, Tehran: Parse. [In Persian].
 
Habermas, Jürgen (2009), The postnational constellation: political essays, translated by Kamal Poladi, Tehran: Markaz Publishing. [In Persian].
 
Hampton, Jane (2001), Political Philosophy, translated by Khashayar Deyhimi, Tehran: Tarh-e-Now. [In Persian].
 
Harvey, David (2011), The State of Postmodernity, translated by Aref Eghdami Moghadam, Tehran: Pajhwok Publishing House. [In Persian].
 
Kelly, Paul (2019), Politics, translated by Shahroz Ebrahimi, Tehran: Sabzan. [In Persian].
Lordon, Frederick (2023), willing slaves of capital: Spinoza and Marx on desire, translated by Mahmoud Irani Fard, Tehran: Rozena. [In Persian].
 
Manouchehri, Abbas (2016), Beyond Suffering and Dream, Tehran: Islamic History Research Institute, two-volume series. [In Persian].
 
Marcuse, Herbert and Habermas, Jurgen (2011), Politics and Theory, translated by Nader Fatorechi, Tehran: Omid Saba. [In Persian].
 
Moeini Alamdari, Jahangir (2015), World-Life and Its Importance for Political Theory, Tehran: Rokhdad-e Now. [In Persian]. 
 
Mouffe, Chantal (2023), Agonistics: Thinking the World Politically, translated by Mostafa Ensafi, Tehran: Logos. [In Persian].
 
Murray, Douglas (2020), The Strange Death of Europe, translated by: Hamidreza Khatibi, Tehran: Hanooz. [In Persian].
 
Nasiri, Hossein (1999), Sustainable Development; A Third World Perspective, Tehran: Culture and Thought. [In Persian].
 
Nasri, Ghadir (2022), “Condensed Animosity, the Main Source of Violence and Terrorism in the Middle East”, Middle East Studies, Vol. 29, No. 110. [In Persian].
 
Niakoui, Seyed-Amir (2022), The Arab Winter and the Conundrum of Democracy in the Middle East, Tehran: Mokhatab Publishing. [In Persian].
 
O'Sullivan, Noel (2010), Political Theory in Transition, translated by Hassan Abniki, Tehran: Kavir. [In Persian].
 
Rastaie, Hamedeh (2023), The Other and Peace Beyond Essence; In the Thought of Emmanuel Levinas, Tehran: Bostan Ketab. [In Persian].
 
Saeed, Edward (2003), Culture and Imperialism, translated by Akbar Afsari, Tehran: Akhtaran. [In Persian].
 
Saul, Nikal (2022), "Globalization: The Rise and Fall of an Idea That swept the World", translated by Mohammad Memarian.  retrieved from:
 
Skinner, Quentin (2014), Visions of Politics, translated by Fariborz Majidi, Tehran: Farhang Javid. [In Persian].
 
Spriggans, Thomas (1998), Understanding Political Theories, translated by Farhang Rajai, Tehran: Agah. [In Persian].
 
Strauss, Leo (2017), A Political Introduction to Philosophy, translated by Yashar Jirani, Tehran: Agah. [In Persian].
 
Strauss, Leo (2018), The City and Man, translated by Rasoul Namazi, Tehran: Agah. [In Persian].
 
Taylor, Charles and Rajai, Farhang (2014), A Life of Virtue in the age of Secular, translated by Farhang Rajai, Tehran: Agah. [In Persian].
 
Taylor, Charles (2023), The Ethics of Authenticity, translated by Vahid Sohrabifar, Qom: University of Religions. [In Persian].
 
Thompson, Mel (2019), Understanding Political Philosophy, translated by Narges Tajik Neshatiyeh, Tehran: Rouzager Now. [In Persian].
 
Vaughan, Jeffrey (2015), Behemoth teaches Leviathan: Thomas Hobbes on political education, translated by Hossein Bashirieh, Tehran: Ney Publishing House. [In Persian].